Neljä kovaa koota ja iso äll

Istahdin työpaikan lounaspaikassa tuntemattomaan seuraan. Tuli puhetta, että lomat ovat ohitse ja ollaan kukin takaisin sorvin äärellä. Lastensuojelun sosiaalityössä toimiva nainen kysyi, että missä olen töissä? Kertoessani työstäni selvisi, että hänellä ei ollut tarkkaa tietämystä nuorisotyöstä. Hän totesi jo keskustelumme alussa nuorisotyön olevan tärkeää työtä, mutta vieraampaa oli työn takana olevien tekijöiden osaaminen, työn moninaiset ympäristöt ja tapa tehdä työtä. Pääsin jälleen kerran selventämään mitä nuorisotyö on, missä sitä tehdään ja ketkä sitä tekevät.

Käytän nuorisotyön kaavaa, jonka olen määrittänyt ”4 x K +L” eli ”kovat koot ja iso äll.” Kaava luetaan: kohtaaminen, kunnioitus, kuuntelu, keskustelu ja luottamus. Nuorisotyöllä on omat ominaispiirteensä ja tapa tehdä työtä. Tehdään työtä sitten missä tahansa nuorisotyön toimintaympäristössä tai tehtävissä, niin läpi kuultaa samat piirteet sekä roolit. Nuorisotyöntekijä on kasvattaja, ohjaaja, koordinaattori, innostaja ja kehittäjä. Nuorisotyössä ollaan läsnä nuoren ja hänen ryhmiensä kanssa – ollaan siellä missä nuoret ovat vapaa-ajalla ja koulussa. Nuorisotyö rakentaa edellytyksiä turvalliselle ryhmälle ja innostaa vaikuttamaan yhteiskunnassa aktiivisina kansalaisina. Nuorisotyössä tärkein työkalu on kysymys, ”Mitä kuuluu?” Yhdessä tekemisen melskeessä nuori oppii elämässä hyödyllisiä tietoja taitoja, ihan väistämättä; neuvottelemaan, vaatimaan, sitoutumaan, kestämään pettymyksiä, ottamaan toisia huomioon ja ilmaisemaan omia mielipiteitään. Nuorisotyön kielellä sanottuna hengaillessa nuorten kanssa ja heittämällä läppää, voi jokainen aikuinen saada oivalluksen tai kokea syvän olemuksen nuorissa olevasta uudenlaisesta ajattelusta ja taidoista – nuoret ovat hyviä tyyppejä, joilla on ideoita! Nuorten kanssa voi löytää kokonaan uuden ulottuvuuden, kun antautuu nuorten energialle ja kiinnostukselle tai joskus kiinnostamattomuudelle – miksi ei kiinnosta?

Nuorisotyö toimiessaan kohtaa nuoret ilman statuksia ja nuorisotyöntekijä pyrkii itse riisumaan ne, olemalla silti ohjauksen ammattilainen. Olen nuorille mieluummin pelkkä Marjo, kuin ohjaaja Marjo tai nuorisotyöntekijä Marjo. Nuorisotyön ohjaamisen tapaa arvostetaan ja monella taholla olisi siitä opittavaa. Tälle nuorisotyön eetokselle tuntuu nyt olevan käyttöä yhteisöissä. Olen viime vuosina ollut kehittämässä ja tutkailemassa nuorisotyötä oppilaitoksissa. Nuorisotyön menetelmille on käyttöä oppilaitoksissa, jossa kehitetään yhteisöllistä opiskeluhuoltoa, opiskeluhyvinvointia ja ohjausta. Nuorisotyön ehkäisevälle ja yhteisöllisyyttä rakentavalle työorientaatiota on tarvetta oppilaitoksissa.

Nuorisotyöntekijyys on mielentila, joka asettuu nopeasti asumaan tekijäänsä alalle kouluttautuessa. Rennon ja hyvän tyypin takana on kasvatuksen ammattilainen. Kasvatusta voi yhdellä tapaa jäsentää sisäisten voimavarojen vahvistamisena ja kehittämisenä. Nuorisotyössä esimerkiksi päihdekasvatuksessa tämä näkyy sosiaalisen vahvistamisen toimintana, jossa tuetaan nuoren valmiuksia toimia ryhmässä, tehdä perusteltuja valintoja päihteiden käytön suhteen sekä kykyä selviytyä eteen tulevista vaikeuksista ilman päihteiden väärinkäyttöä. Sosiaalinen vahvistaminen on jokaisen nuorten parissa toimivan ammattilaisen perusosaamista. Tehokkaista sosiaalisen vahvistamisen työote on, jos ammattilainen reflektoi toimintaansa tietoisesti valittuna sosiaalisen vahvistamisen toimintana. Oppilaitoksessa yhteisiin päihteetöntä toimintakulttuuria edistäviin toimintamalleihin ja niiden käytäntöihin käytetty aika ei ole hukkaan heitettyä aikaa, vaan hyödyttää koko oppilaitosyhteisöä.

Nuorisotyössä ei toimita sokeasti ja sattumanvaraisesti, vaikka työ näyttää kivalle puuhastelulle, kun lähdetään nuorten kanssa melomaan, ajamaan kartingia tai leivotaan muffineja. Nuorisotyön käyttöteoria rakentuu arjessa kuuntelemisen ja välittämisen kulttuurina, joka näkyy läsnä olona kohtaamisissa ja vuorovaikutustilanteissa. Nuorisotyön ammatillinen identiteetti on vahvistunut viime vuosina, ja alalle on laadittu esimerkiksi oma ammattieettinen ohjeistus. Oman työn eettisyyden ja ammatillisen identiteetin pohtiminen on aktiivista nuorisotyöntekijöiden keskuudessa, kun työtä tehdään entistä enemmän muiden ammattiryhmien kanssa ja erilaisissa toimintaympäristöissä.

”Et sinä koon avulla voita tai häviä. Ole paras, mitä oletkin!” (Martin Luther King) Uskon, että alan pienuudesta huolimatta ammatillisella nuorisotyöllä on suuri vastuu, merkitys ja tarve tulevaisuudessa. Pidetään ääntä nuorisotyön puolesta!

Marjo Kolehmainen
Kirjoittaja työskentelee kehittäjänä Preventiimissä – nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön osaamiskeskuksessa Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.

Mainokset

One thought on “Neljä kovaa koota ja iso äll

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s